Marudzenie – blog popkulturowy

Piszemy o popkulturze – grach, filmach, książkach i muzyce

KSIĄŻKI

“Wiedźmin: Kompendium o świecie gier”

ON:

„Wiedźmin 3: Dziki Gon” pojawił się niedawno na konsolach i komputerach osobistych. Kolejne osoby zachwalały tę polską produkcję, która pomimo drobnych usterek pokazuje, że mamy do czynienia z tytułem z najwyższej półki. Nie trzeba było długo czekać na pojawienie się oficjalnych poradników, podręczników, a także gadżetów związanych z grą. Część z nich można sobie spokojnie odpuścić, ale są wśród nich takie pozycje, których posiadanie jest wręcz obowiązkiem. 

Wydany przy współpracy pomiędzy Agorą i CDP Red podręcznik pt. „Wiedźmin: Kompendium po świecie gier” jest niesamowicie przydatną i świetnie prezentującą się książką. W pierwszej kolejności powinni sięgnąć po nią wszyscy ci, którzy nie grali w dwie poprzednie opowieści o przygodach Wiedźmina oraz ci, którzy nie znają prozy Sapkowskiego.

Kompendium to prawie 200 stron formatu A4, na których poznamy najważniejsze osoby, miejsca i wydarzenia, występujące w grach o zabójcy potworów. Całość jest zgrabnie podzielona na tematycznie rozdziały, które zaczynają się zawsze od krótkiego wprowadzenia, napisanego przez samego Jaskra. „Świat i jego mieszkańcy” to pierwsza część książki. Tutaj znajdziemy bardzo skrupulatnie opisano kolejne miejsca i miasta oraz ich historię. Bardzo dużo miejsca zarezerwowano na ilustracje, które aż się proszą o wsadzenie ich w ramki i powieszenie na ścianie. Przy okazji opisu krain geograficznych, nie poskąpiono graczom przedstawienia ras, zamieszkujących dane ziemie. Dla prawdziwego fana perełką na torcie będą dwa inne rozdziały. Jeden to „Wiedźmini”, a drugi to „Bestiariusz”. Pierwszy to obszerny, dobrze napisany tekst skupiający się na profesji Wiedźmina. Znajdziemy tutaj wszystko zaczynając od tego, jak wygląda szkolenie, jakie dzieci są wybierane do próby, czym są mutageny i eliksiry. W Bestiariuszu przeczytamy zaś o najczęściej spotykanych potworach i upiorach. Oczywiście nie mogło zabraknąć tutaj bardzo obrazowych ilustracji, a także dopisków i wtrąceń Jaskra lub innych kronikarzy.

„Magia i religie kontynentu” to część, w której często natkniemy się na postać Yennefer z Vongerbergu, tak bardzo ukochaną przez naszego bohatera. Rozdział mówiący o magii i religii zawiera wszelkie informacje, które chciałby poznać adept tejże sztuki. Widać, że się nie ograniczano. Na kolejnych stronach zamieszczono wiele tekstów opowiadających między innymi o wiedźmach, o cechach magów, którzy mieszkają w wielkich miastach, o najważniejszych wydarzeniach, które miały wpływ na rozwój sztuki magicznej.

Na zakończenie twórcy podarowani nam opowieść o Geralcie. Skupili się na jego dotychczasowych przygodach. W tej części pojawią się postacie znane nie tylko z gry, ale i z kart Sagi Andrzeja Sapkowskiego. Będzie o ich sympatiach i antypatiach, i zależnościach oraz wpływie na lokalną politykę lub gospodarke.

„Wiedźmin: Kompendium o świecie gier” to bardzo starannie i ładnie wydana książka, która zbiera nas do zupełnie innego świata. Mocną stroną wydania są ilustracje, których tutaj nie brakuje. Czasami zajmują całą rozkładówkę, a czasem to mała graficzka, która zawiera np. ostrze miecza lub wiedźmiński medaklion. To naprawdę dodaje klimatu.

Okładkowa cena tego wydania to 69,90, ale w Sieci można kupić je kilka, kilkanaście złotych taniej. Szczerze powiedziawszy, to nawet za 70 zł to nie bardzo drogo, za tak rozbudowany przewodnik po świecie. Oczywiście nie jest to Prima Guide, który skupia się tylko na przejściu gry. Tutaj mamy praktycznie 200 stron czystego „fluffu”.